Ondanks het groeiende belang van sociale media in het leer- en ontwikkelingsbeleid van bedrijven, blijft er een kloof in de adoptie ervan. Uit een onderzoek van Stimulearning, waarbij 300 opleidingsprofessionals werden ondervraagd, blijkt dat 1 op de 3 bedrijven nog steeds sociale media verbiedt op de werkvloer.
Veel opleidingsverantwoordelijken hebben hoge verwachtingen van digitale leermiddelen zoals Twitter, Yammer, YouTube en blogs. Helaas kennen ze vaak de mogelijkheden niet volledig.
Het onderzoek toont ook aan dat leren steeds meer verschuift van een klassikale setting naar meer gepersonaliseerde en op maat gemaakte leervormen, zoals mentoring en persoonlijke coaching. Mobile learning, waarbij gebruik wordt gemaakt van smartphones en tablets, is eveneens in opkomst.
Slechts 5% van de respondenten geeft aan dat sociale media een volwaardige rol spelen in het leerproces binnen hun organisatie. De vraag is natuurlijk of je social media moet toelaten als er geen enkele meerwaarde is voor het bedrijf. Zonder een goed uitgewerkte strategie is het inderdaad de vraag of je social media wel moet toelaten op het bedrijf.
Social media inzetten in je bedrijfscommunicatie
In de huidige bedrijfscultuur bestaat vaak nog de misvatting dat sociale media op de werkvloer voor afleiding zorgen. Echter, een strategische inzet van sociale media kan juist een aanzienlijke meerwaarde bieden voor uw bedrijf. Dit geldt niet alleen voor uw externe communicatie maar ook voor de interne betrokkenheid van medewerkers.
Sociale media kunnen de samenwerking en het engagement binnen uw team versterken, wat leidt tot minder personeelsverloop en een groter gevoel van trots om deel uit te maken van een dynamische organisatie.
FOX DS trainer Bernard Van Isacker verduidelijkt: “Wij gaan ervan uit dat elk bedrijf uniek is, net als zijn medewerkers die de producten en diensten van binnenuit kennen. Daarom bieden we op maat gemaakte opleidingen die een bedrijfsteam begeleiden in het effectief gebruiken van platforms zoals Facebook, Twitter en LinkedIn waarbij het bedrijf centraal staat.”
Een goede begeleiding bij het ontwikkelen en implementeren van uw digitale strategie zal uw bedrijf de nodige boost geven wat uiteindelijk in meer omzet zal resulteren.