TikTok, een snelgroeiend platform, biedt adverteerders en merken de kans om een jong en betrokken publiek te bereiken. Dit klinkt veelbelovend, maar er blijkt een significant gebrek aan financiële transparantie te zijn in hun advertentiemodel, zoals ook is gebleken uit een test die FOX DS afgelopen week heeft uitgevoerd.
Deze test toont aan dat adverteerders voorzichtig moeten zijn alvorens TikTok sponsoring te gebruiken, vooral via mobiele platformen. TikTok hanteert namelijk een zeer onduidelijke manier van prijsaanduiding gerelateerd aan het platform zelf; sterker nog, de prijzen zijn volledig ondoorzichtig en komen totaal niet overeen met wat er wordt gefactureerd of wordt gepresteerd.
Onze test: we promootten een post en kochten 1321 coins aan via het platform. Volgens TikTok worden coins verkocht voor ongeveer 0,01 Euro per coin (“Each Coin costs around 0,01 EUR”).
Onze bestelling van 1321 coins zou dus moeten neerkomen op min of meer 13,21 Euro. Echter werd er bij de afrekening niet 13,21 Euro in rekening gebracht, maar wel 22,99 Euro. Dit betekent dat elke coin van 0,01 Euro in dit geval in werkelijkheid 0,0174 Euro kostte, oftewel 74,03% meer dan aangegeven.
Een eerste leugen dus. Maar daar bleef het niet bij.
Tijdens de promotie van de post werd er beweerd dat 8,59 Euro (tel daar 74% bij en je krijgt 14,95 Euro) van onze coins werd gebruikt, wat overeenkomt met 6000 weergaven.
Van de 1321 coins bleven er echter maar 375 over. Dit is opmerkelijk. Plotseling waren 39/52 van onze munten al opgebruikt, terwijl het er in werkelijkheid slechts 32/52 zouden mogen zijn.
Die 8,59 Euro (volgens het TikTok systeem) kostte eigenlijk plots 10,36 Euro, maar opnieuw, wat we daadwerkelijk betaalden was aanzienlijk hoger, namelijk 18,03 Euro.
Twee keer afgezet dus.
We namen contact op met TikTok voor meer uitleg over deze onduidelijke prijspolitiek, maar het bedrijf weigerde in te gaan op onze vraag.
TikTok schermt officieel telkens met de 30% commissiekosten die door app-winkels worden gerekend. Maar dit verklaart hoegenaamd niet waarom de uiteindelijke factuur 74,03% hoger uitviel.
De 30% commissiekosten verstopt TikTok trouwens ver genoeg in haar app zodat je het niet meteen ziet. Ze vermeldt het ook slecht helemaal op het einde van het aankoop proces, in piepkleine letters, opnieuw heel onduidelijk, en als consument kijk je er heel snel over. Maar dat zal wel de bedoeling zijn.
De app, die blijft tot op heden “around 0,01 EUR” vermelden als kost voor 1 coin.
Overtreedt TikTok de EU-richtlijnen voor transparantie en duidelijke prijsaanduiding?
Volgens ons ja. De EU-richtlijnen voor transparantie en duidelijke prijsaanduiding werden opgesteld om transparantie en duidelijkheid in prijsaanduiding te waarborgen, met name met betrekking tot het online domein en mobiele platforms. TikTok schendt vooral het aspect van verplichte duidelijke prijsaanduiding. Bedrijven zijn immers wettelijk verplicht om volledig transparant te zijn over de prijs die consumenten moeten betalen wanneer zij iets aan hen adverteren of verkopen. Iets waar TikTok zich flagrant aan bezondigt.
Deze richtlijnen zijn ontworpen om consumenten te beschermen tegen oneerlijke handelspraktijken en om een duidelijke en transparante prijsaanduiding te waarborgen. Ze zorgen ervoor dat consumenten prijzen gemakkelijk kunnen vergelijken en geïnformeerde aankoopbeslissingen kunnen nemen.
Wat bij TikTok dus niet het geval blijkt te zijn.